Wednesday, January 5, 2011

10 ALASAN

10 Alasan Untuk Makan Buah


Buah terdiri dari sebahagian besar air, sama seperti tubuh manusia. Jika anda berfikir sejenak tentang hal ini, adalah logik untuk mengambil makanan yang mengandungi air sebanyak tubuh anda perlukan.

Buah Merangsang Daya Ingatan. Jika anda belum tahu, buah adalah bahan bakar utama otak. Buah mempunyai kesan positif pada otak kita dan membuat anda ingat maklumat lebih mudah dan lebih cepat.

Penyembuhan Ajaib Dari Buah. Pelbagai cerita tentang orang-orang yang sembuh dari kanser dengan diet ketat buah-buahan mentah dan atau sayuran sangat terkenal tetapi apakah kita ingin mempercayai mereka? Kita masih belum tahu banyak khasiat tentang buah-buahan dan isinya ... 

Buah tidak begitu mahal Adakah anda selalu berfikir buah yang merupakan produk mahal? Perhatikan baik pada berapa banyak wang yang anda keluarkan untuk makanan yang lain. Merupakan sesuatu yang efektif untuk menggantikan pemakanan mahal dengan hanya memakan buah  

Berserat. Kita tahu sekarang bahawa diet dengan banyak serat membantu melawan kegemukan, tekanan darah tinggi, dan faktor lain yang meningkatkan kesempatan untuk penyakit jantung. Makanan yang mengandungi serat sihat adalah kemestian


Buah merupakan bebas 100% Kolesterol Jahat. Tidak diragukan lagi tentang alasan ini. Terlalu banyak kolesterol adalah tidak baik bagi tubuh kita dan buah-buahan tidak mengandungi kolesterol banyak seperti produk-produk haiwan seperti daging dan susu yang mengandungi banyak kolesterol tidak baik.

Buah Membuat Anda Merasa Lebih Baik dan tenang. Kita pernah mendengat beberapa cerita mengatakan tentang orang-orang yang sering depresi dan bagaimana mereka keluar dari depresi mereka perlahan tapi pasti setelah mengambil sejumlah besar buah segar secara teratur. Makan banyak buah-buahan boleh mempunyai kesan penyembuhan misterius pada diri manusia.


Alasan Beretika Untuk Makan Buah. Buah tidak perlu membunuh dan disembelih sebelum anda boleh memakannya. Buah hanya tergantung di sana menunggu untuk diambil.


Buah Makanan Alami. Buah adalah makanan yang telah dibuat oleh tanaman untuk dimakan oleh haiwan dan manusia dalam rangka untuk menyebarkan bijinya


Diet Manusia. Kami yakin bahawa diet manusia yang baik harus terdiri dari jus buah-buahan segar, roti, sayur-sayuran dan air. Kerana sukar bagi homo sapiens menyesuaikan dirinya dengan diet yang menyeksakan, tidak sesuai, dan tinggi kadar kolesterol, kami cadangkan bahawa seseorang mulai dengan makan 5-9 potong buah atau lebih mudah dengan mengambil JUS MONAVIE yang berkhasiat  ter diri dari 19 jenis buah berserta kulit dan biji. Dengan hanya meminum 60mls sehari anda telah mengambil 13 jenis hidangan buah-buahan berkhasiat dan rasanya sangat sedap !

Acai berry adalah bahan utama di dalam Jus MonaVie
Khasiat nutrisi yang ada di dalam Acai berry


Anthocyanins (Antioksidan)
Protein
Omega Fatty Acids (Omega 3, 6, 9)
Phytosterols
Polyphenols
Fiber
Vitamins
- B1, B2, B3 (
Niacin), C, E
Minerals - Iron, Calcium, Phosporus, Copper, Cobalt, Chromium, Manganase

Anthocyanins (Antioksidan)
Anthocyanins adalah flavonoid pigments yang dihasilkan oleh tumbuhan.
Anthocyanins memberikan warna (ungu gelap) pigmentation yang cantik dan menyerlah kepada buah Acai untuk menarik perhatian manusia & haiwan.Anthocyanins bertindak sebagai pelindung matahari (sunscreen) kepada buah Acai.

Pokok Acai yang tinggi dan hidup subur di hutan Amazon menjadikan buah Acai terdedah kepada cahaya matahari yang sangat terik dan menyebabkan ia mengalami tekanan terhadap sinaran ultra-violet.

Sinaran UV akan menggalakkan pembentukan radikal bebas di dalam buah Acai, disinilah Anthocyanins bertindak memerangi radikal bebas tersebut.

Apa yang menariknya ialah semua ciri-ciri antioksidan yang terdapat pada Anthocyanins akan kekal walaupun ia telah dimakan oleh organisma lain termasuklah manusia.

Kesimpulannya Anthocyanins bertindak sebagai pelindung sinaran UV kepada buah Acai, ia juga bertindak sebagai pelindung sinaran UV kepada kulit manusia.

"Dengan kata lain dah tak payah la sapu krim yang ada SPF 15, 30 dan sebagainya hanya dengan mengamalkan minum Jus MonaVie ni, kulit kita sudah dilindungi dari sinaran UV secara tidak langsung"

Anthocyanins - French Paradox
Berdasarkan amalan pemakanan yang tinggi gula, lemak, nicotine, kopi, gandum bagi kebanyakan orang Perancis boleh mengakibatkan mereka mendapat penyakit-penyakit kritikal seperti darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi dan lain-lain. Tetapi apa yang terjadi adalah sebaliknya - mereka masih sihat tanpa penyakit walaupun mengamalkan diet yang tidak sihat, fenomena ini dipanggil French Paradox.

Apa kaitannya Anthocyanins dan French Paradox?
Pakar kajiselidik mempercayai Anthocyanins didalam red wine yang diminum oleh orang-orang Perancis telah mengurangkan risiko mereka daripada mendapat penyakit-penyakit kritikal walaupun mengamalkan diet yang tidak sihat. Oleh kerana kuantiti Anthocyanins di dalam
red wine sudah cukup bagus untuk mengelakkan mereka daripada mendapat penyakit, Anthocyanins yang terkandung di dalam Acai berry adalah 30 kali ganda lebih banyak daripada red wine..."anda bayangkan lah sendiri kebaikan mengamalkan minum Jus MonaVie"

Agak-agak macam mana diet kita di Malaysia ni ya?
Nasi Lemak, Roti Canai, Briyani Kambing, Kari Kepala Ikan...semuanya sukar ditolak.

Sesiapa yang suka makan kambing dan makanan berlemak-lemak tu minumlah MonaVie sebab Monavie ada Anthocyanins

Omega Fatty Acids (Omega 3, 6, 9)

Acai berry kaya dengan lelemak sihat Omega 3, 6 & 9. Hampir 50% daripada kandungan Acai berry ialah lelemak sihat ini.
Pada 8 September 2006, US FDA (Food and Drug Administration) telah membuat pernyataan bahawa kajian menunjukkan dengan penggunaan EPA dan DHA Omega-3 dapat mengurangkan risiko daripada serangan sakit jantung CHD (coronary heart disease).

Acai berry juga kaya dengan Asid Amino dan Protein
Asid Amino adalah blok pembinaan Protein. Dalam 100g hidangan Acai berry, 8g daripadanya adalah Protein. Protein berfungsi membina tisu-tisu baru dan membaiki sel-sel yang rosak.

Acai berry adalah sumber Sterol tumbuhan yang cemerlang!

3 sterol tumbuhan (photosterols) telah dikenalpasti terkandung di dalam Acai berry -
B-Sitosterol
Campesterol
Sigmasterol
Kajian menunjukkan Photosterols dapat memberi manafaat yang baik terhadap tahap kesihatan jantung dan sistem penghadaman dengan menguatkan saluran pencernaan agar menyerap lebih nutrient dan melancarkan pembuangan bahan yang tidak diperlukan oleh tubuh.


Acai berry adalah sumber serat(fiber) yang bagus
Didalam setiap 100g freeze dried serbuk Acai terdapat 14g fiber.

No comments:

Post a Comment